7/12/08

raya

beza antara harirayaaidiladha dan harirayaaidilfitri

1. harirayaaidil
adha mak pak aku tak kasi duit raya. bukan mak pak aku jea, datuk datinku pun tak bagi jugak. eh bukan2, sedara sepapat satu keturunan tak menunjuk reaksi mahu beri duit raya. yang ni pun hari raya jugak kan?

2. harirayaaidiladha orang sembelih lombu, kerbau, kambing, unta, ikan, arnab dan ketam dekat masjid atau surau. selalu nak tengok orang semelih ni pun dekat pasar je. tu pun kalau datang pagi2 buta je. eh tapi kan. for the 1st time, esok aku dapat tengok lombu disemelih di jalankawasan perumahan aku. unbelievable gile buat kat depan rumah! haha

3. harirayaaidil
adha bilangan si pemegang haiwan untuk disembelih ramai gile. ha nak semelih je mau dekat sepoloh orang. sorang nak pegang kaki, tangan, badan, sayap, sirip, kuku . padahal kan, kalau dekat Mekah (trimas tv kerana membawa aku ke Mekah) orang tu semelih kambing sorang2 je.

4. harirayaaidil
adha tiada lagu raya macam harirayaaidilfitri.

5.
harirayaaidiladha dapat daging free kalau pergi masjid selain dapat tengok free show orang semelih lombu.

6. harirayaaidil
adha orang sambut kejap je. kalau harirayaaidilfitri tu, sebulan pun tak habis2 lagi sambutannya.

7. harirayaaidil
adha tak ramai buat rombongan ke rumah macam harirayaaidilfitri. entah lah. aku pun tak tahu kenapa.

8. h
arirayaaidiladha takde pun dengar orang main mercun, bom ke. asal ha? polis dah rapas habis kot mercun tu.

9.
harirayaaidiladha kedai jahit, kedai kuih tak sibuk. memang tak pening kepala lah si tukang jahit dan si tukang buat kuih tu.

10.
harirayaaidiladha tak ramai orang bagi kad raya or paling kurang pun wish la. kenapa ha?

11.
harirayaaidiladha yang pasti dan terang bersuluh suluh sangat mak pak aku tak belikan baju, kasut, kereta, binatang peliharaan, rumah, jet pejuang, mainan baru kat aku. paling kurang pun takde pulak dorang dok tanya aku, 'ha jom kita p shopping. esok raya.'. materialistik gile aku. haha

12.
harirayaaidiladha lebih bermakna buat penunai haji. tak seperti harirayaaidilfitri yang dilakukan oleh semua penduduk islam. yang pasti petang tadi aku tengok cerita pasal haji, agak tersentuh dan berkaca lah jugak mata ini. tak sabar nak tunggu masa aku menjadi hajah pula. :D

yang pasti keduadua hariraya tersebut mestilah membawa erti yang bermakna buat kita semua sebagai seorang muslim. bukan sekadar hanya menikmati kemeriahan sambutan itu.

aku, azyansyahirahbintirozano(betul2 ikut ic) ingin mengucapkan
selamatharirayaaidiladha kepada seluruh umat islam di dunia ini.
pesanan terakhir, berhati2 menyembelih binatang.

oh ye. aku ni gila edit pic, so aku adelah buat kinda kad raya gitu. ini akibat kebosanan tahap supersaia. nway, credit to paksu sebab menembak wajah budak2 tu. trimas.

model, asila

model, aiman

aku ade jugak buat kad untuk orang atas permintaan. tak expect gile ade yang berkenan. million of thanks haza :))

model, asila

p/s, blog aku dah bertuka nama sebab kehidupan aku lately penuh warnawarni dengan situasi masam dan pedas tapi sedap sehingga mengajar aku yang aku perlukan air disisi setiap kali makan asam pedas. er ade makna tersirat dan tersurat ka ni? haha