30/05/09

Perjalanan Dua Minggu

Hari terakhir periksa dah macam hari yang dinanti-nanti kan. Masa tu lah baru dapat lihat orang boleh senyum sampai ke telinga.(eh aku teringat dulu ada iklan susu pekat tak silap aku, yang senyum sampai telinga haha) Kalau peperiksaan memenatkan pelajar, memenatkan guru untuk menanda, kenapa perlu diadakan peperiksaan?

Masa hari kempat peperiksaan, masa itu subjek BM. Hidayu tiba2 kata,”Aku dah bosan, dah penat denagn exam.”. Aku diam, fikir kejap2 kemudian aku kata,”Habis tak ada periksa, nak buat apa?”. Dari asalnya nak belajar, akhirnya kitaorang dah tersasar ke topik yang entah hape-hape.

Buat masa ni, aku tak rasa exam memenatkan atau membosankan saraf-saraf aku. Aku rasa aku lagi suka belajar gila2 dan tak terikat dengan kerja sekolah atau praktikal atau apa2 dan buat exam dan curious pasal markah tak seberapa aku tu. Aku lagi penat datang sekolah, balik kena buat homework, esok kena hantar. Ee aku rasa penat lah. Aku teringin nak dapat bintang atau A besar2 dalam buku sekolah aku macam adik aku dapat. Benda tu bagi semangat hantu belajar. Huu

Lagipun kalau tak ada peperiksaan, tak adalah lagi pengkategorian kelas kelas manusia. Di mana orang kata kelas Science tu kelas budak2 pandai(ha, yelah tu), kelas Art tu kelas budak2 kurang pandai. Dah jadi satu label dan peperiksaan yang menjadi penentu. Kenapa tak ditanya mengapa budak tu pandai, budak tu kureng padahal dari tadika yang sama, sama2 tak tahu membaca dahulu? Bukan masalah pandai atu tidak, masalhnya rajin atau malas sahaja. Kemas kini fikiran masyarakat.

Ok kembali kepada yang asal.

Kau pernah rasa mual dengan soalan-soalan peperiksaan? Aku tak tahu kenapa dua tiga hari nak dekat habis exam, macam macam penyakit aku rasa bila jawab exam. Aku tengok je soalan Fizik aku dah rasa nak muntah. Sengal gila aku. Orang lain jawab rilek rilek, aku sakit sakit tengah tahan kemualan jawab exam. Haha. Masa chemistry, aku aku dah pening, sakit kepala lah, selesema lah, demam lah. Macam2 penyakit timbul. Tapi aku tetap terselamat dari H1N1 for sure. Haha. Masa exam PJk lagi lah. PJK, ya PJK. Haha. Aku jawab dengan penyakit sedu sedu. Kurang ajaq Foong dan Fairuz dia pegi sorok air aku. So, bila aku jawab, aku dah macam orang tak betul tersedu-sedu. Erk Erk Erk

Cakap pasal dua minggu akan datang, aku akan sibuk tak terhingga sehingga menjilat ibu jari kaki. Aku akan berada di Johor untuk orang kahwin. Kemudian, tusyen yang tak boleh ponteng. Kemudian, aku akan bebas dari pelajaran di Langkawi. Kemudian aku akan cari waktu paling afdal untuk tengok Terminator dan paling lopek pun Syurga Cinta lah in case tiket habis. Haha poyo betul aku tak support filem Mesia. Ha tak campur tambah lagi aktiviti berkebun, memasak, menjahit. Haha. Tak ada. Aktiviti tu tak wujud lagi dalam hidup aku. Aku akan cuba2 bila aku hampir hampir nak kahwin. Haha

Jadi, apa cerita engkau?