28/05/09

Berdua Lebih Baik, Yalah.

Apa kata kita melepak secara berdua, secara bertiga sahaja. Tidak perlu beramai-ramai. Betapa kau akan rasa, yang tak rapat pun akan jadi rapat. Yang tak akan kau gelak pun, kau akan tergelak. Yang tak lawak pun boleh jadi lawak. Yang senyumannya kelat pun akan jadi manis juga.

Perkara ni dah berlalu dua hari yang lepas masa aku dengan Aliah. Aku tak adalah gila rapat dengan dia, tapi aku tak pernah terfikir yang aku dengan dia akan duduk dekat kedai menanti berhentinya hujan sambil berkongsi teori masing-masing.

Aku seorang pemikir. Tapi apa aku fikir selalu merapu aja. Jadi aku bukan pemikir sejati lah kot. Sebab tu apa yang bermain di fikiran aku tu kadang-kala tergendala, tiada jawapan menanti. Kali ini, bila aku menyampaikan buah fikiran aku, ada yang mendengar, ada yang bagi jawapan. Seronok sebenarnya bila bebas menyampaikan apa yang di rasa. Tak kisah lah benda tu kecil sekalipun, kalau ada yang sudi mendengarnya, kau tetap akan rasa seronok.

Jadi, kalau kau mahu tahu hati budi seseorang, kau kena berdua aja dengan dia. Ya, aku tahu bosan mesti ada. Dan kadang kala kau ter spill the beans. Itu yang paling susah. Tapi kau tahu, bila berdua ini lah. Otak akan sentiasa nak melaju je fikir apa perlu buat, apa yang dia rasa. Aku tunggu satu jam, bukan lama. Jadi bayangkan berapa lajunya otak aku berfikir semata-mata nak buat suasana “menyelerakan” sikit.

Kau pernah terfikir kenapa hujan turun satu-satu air. Aku kalau jadi Superman, perkara pertama aku nak buat, aku nak check awan tu. Ada tak pores dekat surface awan tu. Tapi pasal aku tak ada ciri2 nak jadi calon superwoman, Aliah bagi jawapan, “Mungkin pasal awan tu turunkan hujan dari aras yang tinggi, jadi bila sampai sini air tu dah pecah-pecah.” Haha! Aku rasa lawak.

Masa aku pekena Teh’O panas masa hujan. Aku nampak benda lebih kurang silap mata lah dalam cawan tu. Ada “ombak angin” dekat surface teh tu. Aku heran juga. Entah2 dah makin bertambah ke tahap rabun aku. Aku tak sempat fikir apa-apa sebab benda pelik tu dah buat otak aku terhenti seketika.

Oh ya, aku baru buat konklusi aku sendiri. Tak tahu lah boleh percaya tak cakap Prof Azyan **haha. Air sejuk, wap air diluar. Air panas, wap air di dalam. Mungkin ada kena mengena pasal tekanan udara ke, hape ke. Kalau tak betul, bagitahu Prof balik ya, anak murid. Haha

Baiklah, aku dah terlewat 15minit masa hafaz sejarah. selamat berfikir semua.