15/06/09

Jangan Salah Menuding Jari



Aku selalu berada di tempat yang selalu terjadi perkara seperti ini. Dan aku mula menyampah. Serius, aku sedang menyampah.

Aku tak mengerti bagaimana orang menilai seseorang pesalah. Ada pesalah memang harus kau angkat sebagai pesalah, mungkin kerana dia memang orang yang melakukan salah. Tapi bagaimana pula dengan orang yang tidak mahu melakukan kesalahan tapi dijulang sebagai pesalah?(Ayat wa kurang jelas. Nasib wa dah sediakan contoh tidak bergambar.)

Abu sedang syok layan TV, tiba2 TV dia meletup kebabom. Dalam hatinya,”weh mampos aku kena belasah dengan bapak”. Tengok2 betul2 dia kena belasah dengan bapak dia. Sambil mengganas, bapak dia kata,”kau ni tak rosakkan barang aku, tak boleh ke?”.Lagu Sudirman berkumandang, Abu menangis. (cerita sedih, kau orang mesti menangis Isk Isk)

Ok dalam drama tak bersiri ini, mungkin semua pun fikir Abu yang salah kerana merosakkan TV. Tapi antara sedar atau kurang sedar, sebenarnya seorang pun tak salah. Adakah kau fikir Abu memang saja2 nak rosakkan TV? Dia pun tak jangka TV gelong tu akan rosak. Tapi si Abu kena tanggung beban kesalahan yang tidak dia lakukan.

Kalau aku jadi Abu pun aku akan nangis dengan amukan yang dasyat. Sakit hati wo,,

Aku percaya bukan semua pesalah ialah pesalah. Kadangnya ada benda yang buat orang tak bersalah menjadi pesalah tanpa disedari. Selalunya berkaitan kemalangan dan benda2 yang kau tak jangka akan berlaku. Tapi mengapa eh kurang yang memahami keadaan ini dan mana keadilannya kalau semua orang pun suka menuding yang salah?

Bukan sikit orang seperti ini. Aku perasan banyak sangat orang seperti ini; orang yang salah menuding jari. Mereka selalu percaya dengan apa yang dilihat sahaja. Aku tak pasti, dalam hati mereka ini ada terdetik atau tidak rasa ingin tanya kejadian sebenar. Bukan segalanya diri ini mampu berfikiran betul. Kadangnya kita ini silap juga.

Mungkin jugalah benar apa kata orang, kalau marah mengusai fikiran, perkara benar pun dikaburkan. Contohnya kalau accident, kalau kau ialah pemandu yang TERlanggar seorang budak, dan budak itu cedera, mak bapak budak tu mesti salahkan kau selain memaki kau depan orang ramai. Kenapa tak ditanya macam mana budak itu boleh ada depan kereta kau yang buat kereta kau TERlanggar dia? Apa dia orang fikir kau saja2 nak langgar budak tu ke? Gila.


Haih, makin dikatakan maju, makin rumit perjalanan hidup.