30/08/09

Tanggal Tiga Puluh Satu

Samada kau orang perasan atau tidak, tahun ni punya Merdeka tak banyak beza dengan hari-hari biasa. Serupa macam tak merdeka kan?

Kalau kau orang pergi sekolah aku, lagi lah macam tak ada rasa patriotisme. Aku sebenarnya agak kecewa dengan sekolah aku. Kalau ikut zahir sekolah tu, ye bendera Malaysia dah gila bapak banyak terbentang, jadi aku fikir soal menyambut merdeka usah dipertikai. Mesti ada punya aktiviti. Tapi aku silap. Bendera tu dipasang mungkin atas dasar MB nak datang itu hari. Ok. Apa guna kan?

Aku dan budak2 lain hidup tak ubah macam satu kotak. Kalau tak diharapkan aktiviti sekolah dan surat khabar kantin, mana kami nak tahu perkembangan luar dan rasa patriotisme[?]. Kena anjakan paradigma lah sekolah aku ni.

Kalau dulu dekat sekolah harian, boleh lah tengok tv hari2. Kalau sekali tengok iklan Petronas dah membakar jiwa patrotik. Aku tersentuh ok tengok iklan Petronas. Kalau kau orang ingat ada satu iklan budak India, mak dia mandikan. Kalau kau orang masih ingat ada satu iklan budak kecik bercinta. Comel je oh. Haha. Kalau kau orang ingat tahun lepas punya iklan yang pasal Aiman si tukang baiki tu. Kalau kau orang masih ingat, dulu kalau nak merdeka, banyak gileh iklan kan? Tapi sedih lah, tahun ni punya iklan tak banyak kan? Aku Cuma nampak yang iklan Modenas je. Itupun tak berapa gempak. Haih.

Dulu lah, cerita dulu memang banyak. Asal merdeka aja, bendera tepi pintu rumah, bendera tepi pagar, bendera atas kereta, bendera atas motor, aku rasa meriah sangat masa tu. Masa tu lah kalau nak tengok laporan trafik dekat TV yang paling best. Satu fenomena yang siapa sangka kita tak akan melihatnya lagi. Haih.

Kita ni 52 tahun merdeka baru, tapi semua orang dah hilang rasa patriotik. Kau boleh bayangkan lagi sepuluh tahun? Aku rasa yang beriya menyambut pun golongan kanak2 aja. Sekarang pun dah macam tu. Jangan sampai satu masa nanti bila ada merdeka, hari tersebut serupa aja macam hari2 biasa. Sekarang pun boleh kategori macam itu.

Kau perasan atau tidak ha, apa2 pasal merdeka semua kita ambil yang dahulu. Lagu sudirman lah paling style. Cerita leftenan adnan lah paling famous amous. Balik2 semua tu lah diulang tayang. WEh kau ingat tak bosan ke? Kalau cerita negatifnya remaja golongan2 seni ni boleh berlumba-lumba nak buat, apa salahnya cerita merdeka mereka bertindak seperti itu. Kalau lagu-nak-jugak-macam-indon mereka boleh kejar kejar nak buat, apa salahnya buat sekali lagu merdeka. Heh tekanan perasaan lah aku.

Ada satu benda pasal merdeka yang tak boleh terlepas ialah konsert. Jangan ingat kalau merdeka aja kita kena berkonsert, Jangan ada mentality bila merdeka aja mesti ada bunga api beriban-riban. Tak perlu semua tu pun sebenarnya. Kalau nak bermegah kita merdeka pakai alat, sampai bila pun tak habis. Patutnya kita semua kena risau mana atma patriotisme dalam diri masyarakat kita satu hari nanti.

Kenapa mesti hal lain yang jadi masalah, hal merdeka kita lupa. Contoh, orang-orang politik inilah. Gaduh, gaduh, Gaduh. Patutnya bila masuk musim merdeka, fikirlah sejenak nak berbaik semula. Ini baik atas pentas masa perarakan aja. Haih macam mana rakyat nak jadikan modal teladan kalau begini lah.

Seriusli, kalau boleh aku nak semua kembali seperti dulu.

Selamat Hari Merdeka 52


Kambengkata, aku benci aa tapak merdeka tapak buat syaiton.