20/03/09

kebetulan

situasi nombor satu
Limah dan Siti pergi kenduri kahwin. Kemudian ada seorang perempuan lalu di depan mereka sambil tengok-tengok mereka. Limah tanya,’akak kenapa pandang2. Muka saya ada macam Maya Karin ke?’. Perempuan itu diam. Kemudian dia berkata,’cuba awak tengok tu,(sambil menunjuk seorang nenek) baju dia serupa macam awak kan?’

situasi nombor dua
2. Joned bukak myspace. Selang berapa ratus minit dia check kawan myspace dia punye gambar terbaru. Dah puas tengok. Dia bukak kawan myspace dia yang lain punye gambar. Dia terkejut dan buat-buat muka pelik. Kenapa gambar dua orang tu sama?,kata hati Joned. Maksud di sini sama ialah cara dia menyampaikan sesuatu gambar. Contoh gambar myspace A cat muka kaler hijau, gambar myspace B pun cat muka kaler hijau.

Betul ke dua-dua sekadar senario kebetulan?

Jadi kalau betul, aku langsung tak ada masalah kerana kebetulan ialah sesuatu yang tidak dirancang. Aku pun pernah terpakai baju warna sama masa hang out dengan kawan aku. Pernah terpakai bag sama dekat sekolah. Yang jadi masalah bila aku rasa betul lah orang tu tiru orang tu, orang tu tiru orang ni. Bukan tidak boleh tiru. Aku rasa tiru satu benda yang baik jika kau boleh jadikan sesuatu yang kau tiru tu lebih bagus atau berlainan walau 0.0001% dari yang sedia ada kan? sekarang kalau orang nak cakap kau tiru pun tak boleh pasal kau dah ubahsuai sikit. Tapi kalau dah bulat-bulat kau tiru, aku rasa baik kau ambil je gambar penghuni sebenar dan kau letak dalam myspace kau. Dan dengan poyonye kau kata gambar tu ialah kau.

Hee mungkin kebetulan kot idea dia sama dengan pemilik gambar tu.


Aku rasa dulu aku ada post satu entri ni yang mana orang tu punya gambar sebijik macam orang tu punya gambar. Tapi aku terpaksa delete pasal aku rasa berdosa pulak tayang-tayang gambar orang. :)